Bericht van de Raad van Commissarissen
Samenstelling Raad van Commissarissen
In 2016 bestond de Raad van Commissarissen uit de volgende leden:
Dhr. A. Meijerman |
Voorzitter (lid remuneratiecommissie) |
Mw. T.H. Haseloop |
Vice voorzitter a.i./secretaris (voorzitter remuneratiecommissie) |
Mw. I. Noordhoff |
lid (lid Audit commissie) |
Dhr. P.H. Pellenbarg |
lid |
Dhr. H.A. Snapper |
lid (voorzitter Audit commissie) |
Dhr. N.D. Smit | lid |
Alle leden zijn door de aandeelhouders benoemd op voordracht van de Raad van Commissarissen, waarbij twee leden ook zijn aanbevolen door de ondernemingsraad (de heer A. Meijerman en de heer H.A. Snapper). Alleen de heer P.H. Pellenbarg is op basis van haar recht, zoals opgenomen in de statuten, voorgedragen door B&W van de gemeente Groningen.
De heer A. Meijerman is 29 juni 2017 door de aandeelhouders benoemd tot voorzitter en per 26 februari 2017 is mevrouw T.H. Haseloop door de Raad benoemd als secretaris/vice voorzitter a.i.
Vanwege de ontstane vacatures is in 2017 een nieuw lid geworven met expertise op het gebied van IT en Business, de heer N.D. Smit. De aandeelhouders hebben in dit kader per 29 juni 2017 de heer N.D. Smit als lid van de Raad van Commissarissen benoemd.
Werkzaamheden
De Raad heeft in 2017 zeven keer vergaderd. Alle commissarissen zijn, op een enkele uitzondering na, bij alle vergaderingen aanwezig geweest. Bij alle vergaderingen was tevens de directie aanwezig.
In 2017 zijn de Audit commissie en Remuneratiecommissie gestart. Beide commissies kennen een reglement. De Audit commissie heeft tweemaal vergaderd in het bijzijn van de directie, waarvan eenmaal tezamen met de accountant. De Remuneratiecommissie heeft de werving van het nieuwe lid van de Raad van Commissarissen verricht. Daarnaast heeft de remuneratiecommissie begin 2018 een functioneringsgesprek over 2017 gevoerd met de directeur. Tot slot zijn in 2017 de voorbereidingen getroffen voor een Business commissie, welke vanaf 2018 is gestart en waar de heer N.D. Smit (voorzitter) en de heer P.H. Pellenbarg (lid) zitting in hebben.
Elke vergadering wordt voorafgegaan door een voorbespreking zonder directie. De daaraan aansluitende vergaderingen - in bijzijn van de directie - kennen een vaste structuur, waarbij een deel vooral informerend is vanuit de directie/organisatie met betrekking tot de voortgang van de reguliere taken en lopende projecten. Informatie wordt mondeling, maar vooral ook schriftelijk verstrekt. Het onderdeel “Actualiteiten” behelst een schriftelijke rapportage van de directie over de voortgang van het jaarplan en actuele ontwikkelingen in en rondom het Waterbedrijf. Deze rapportage is opgebouwd aan de hand van de pijlers uit het strategisch plan en het jaarplan van het Waterbedrijf Groningen (“Klant Centraal”, “Ondernemende nuts”, “Processen die uitblinken”, “Betrokken medewerkers” en "Duurzaam handelen"). In deze rapportage is ook opgenomen de voortgang met betrekking tot prestatie-indicatoren voor de levering van water, de kwaliteit en de organisatie, klanttevredenheid en operationele performance.
Daarnaast zijn in 2017 de volgende thema’s en onderwerpen geagendeerd:
- Bespreken van het accountantsverslag, jaarrekening en -verslag in bijzijn van de accountant;
- Het goedkeuren van de jaarrekening;
- De begroting 2018 en de wijze waarin daarin de aanbevelingen van ILT zijn verwerkt teneinde de drinkwatertarieven conform regelgeving te bepalen;
- De drinkwatertarieven 2018 (deze zijn door de algemene vergadering van aandeelhouders d.d. 23 november 2017 goedgekeurd);
- Treasury en financiering van het Waterbedrijf Groningen aan de hand van de treasuryrapportage waarin de treasury activiteiten in relatie tot het treasuryprotocol zijn verantwoord en aan de hand van voorstellen van de directie;
- De samenwerking met externe partijen;
- De ontwikkelingen in de deelnemingen, waaronder de industriewateractiviteiten via North Water en de duurzaamheidsactiviteiten;
- De investeringen en ontwikkelingen geothermie via haar (50%) deelneming Warmtestad;
- De goedkeuring van de verkoop van de panden te Groningen (Steunpunt Noord) en Zuidbroek (centraal magazijn) i.v.m. de verplaatsing van deze activiteiten naar het nieuwe distributiecentrum aan de Fultonweg te Hoogezand;
- De HR visie;
- De IT-organisatie en projecten;
- Internationale samenwerking;
- De (geprognosticeerde) afwijkingen met betrekking tot doelstellingen en de oorzaken daarvan, incidenten en nieuw optredende risico’s.
De toezichthoudende rol van de Raad van Commissarissen krijgt daarnaast inhoud door gestandaardiseerde rapportages, zoals de benchmark waterbedrijven en inspectierapporten. Ook de informatie uit de informele bijeenkomsten van 2 leden van de Raad van Commissarissen met een delegatie van de Ondernemingsraad (2x per jaar), het jaarlijkse overleg van de Raad van Commissarissen als geheel met de Ondernemingsraad en de verslaggeving vanuit de Ondernemingsraad helpt de Raad van Commissarissen om inzicht te houden in het reilen en zeilen in de onderneming.
Naast haar reguliere vergaderingen heeft de Raad van Commissarissen in het voorjaar van 2017 een bijeenkomst gehad om met de directie over de kansen en bedreigingen in relatie tot de strategie van het waterbedrijf te spreken. Hier is onder meer gesproken over het bewaken en behouden van de goede kwaliteit van onze drinkwatervoorziening, het werkgeverschap, de deelnemingen en de geothermie activiteiten.
Energie en Water
Het onderwerp Energie en Water heeft in 2017 – conform voorgaand jaar - veel aandacht gehad van de Raad van Commissarissen. Dit betrof vooral de voortgang van en de besluitvorming met betrekking tot Warmtenet Noordwest (geothermie), een project van onze joint venture Warmtestad BV. In 2017 is - op basis van uitspraken van SODM - besloten geen geothermie boring te doen en te kiezen voor alternatieve warmtebronnen. De besluitvorming over dit project wordt in dit jaarverslag afzonderlijk toegelicht. We volstaan hier met een verantwoording van de rol van de Raad van Commissarissen.
Met de directie is afgesproken dat, hoewel de formele besluitvorming plaatsvindt in onze dochteronderneming Waterbedrijf Groningen Duurzaam BV, belangrijke besluiten aangaande de deelname in Warmtestad getoetst worden door de Raad van Commissarissen van N.V. Waterbedrijf Groningen.
De raad heeft zich op verschillende momenten aan de hand van documenten en presentaties door de directie en de directeur van Warmtestad Groningen (een 50% deelneming van Waterbedrijf Groningen Duurzaam BV) laten informeren over de voortgang van de activiteiten in relatie tot de businesscase en daarin opgenomen verschillende scenario’s, de risicoanalyse en getroffen beheersingsmaatregelen, en de mogelijke toetreding van een derde partner.
Hoewel de Algemene Vergadering van Aandeelhouders formeel geen rol heeft in de besluitvorming hebben directie en Raad van Commissarissen besloten de aandeelhouders uitgebreid te informeren over het project. Dat gebeurde in de twee reguliere aandeelhoudersvergaderingen. De Raad van Commissarissen heeft vastgesteld dat het Waterbedrijf Groningen als aandeelhouder binnen de gestelde kaders de investeringsbeslissingen heeft genomen, voldoende aandacht heeft voor het systeem van risicobepaling en management en voldoende adequaat in haar rol als aandeelhouder heeft geacteerd naar aanleiding van de ontstane situatie na negatieve uitspraken van SodM over geothermie activiteiten in het aardbevingsgebied.
Zelfevaluatie
De Raad van Commissarissen heeft haar functioneren over 2017 geëvalueerd en naar aanleiding daarvan een aantal acties geformuleerd. In zijn algemeenheid is de raad van mening dat zij goed heeft gefunctioneerd en op een adequate wijze door de directie wordt voorzien van informatie die de raad nodig heeft voor haar taakuitoefening.
Tegenstrijdige belangen
Op grond van de Corporate Governance Code moet een commissaris of een bestuurder een (potentieel) tegenstrijdig belang dat van materiële betekenis is voor de vennootschap en/of de betreffende commissaris of bestuurder direct melden aan de voorzitter van de Raad van Commissarissen. In deze verslagperiode zijn geen meldingen ontvangen.
Vaststelling jaarrekening 2017
De jaarrekening 2017 en het verslag van het door de directie gevoerde beleid zijn in de vergadering van 26 april 2018 aan de Raad van Commissarissen voorgelegd.
Ernst & Young Accountants LLP heeft de jaarrekening gecontroleerd en ons van de bevindingen op de hoogte gebracht. De goedkeurende controleverklaring is in het Jaarverslag 2017 opgenomen.
Wij hebben de jaarrekening, in aanwezigheid van de directie en de accountant besproken. Voorgesteld wordt om het resultaat van € 2.145 toe te voegen aan het eigen vermogen van de vennootschap. Op grond van onze bespreking stellen wij de Algemene Vergadering van Aandeelhouders voor het jaarverslag, de jaarrekening en de winstbestemming vast te stellen.
Tevens vragen wij voor 2017 decharge te verlenen aan de directie voor het bestuur en aan de leden van de Raad van Commissarissen voor het uitgeoefende toezicht.
Groningen, 11 juni 2018
De Raad van Commissarissen